Al
terme hi ha les serres de Losilla i del Sabinar on trobem els cims de la
Làmpara (1.069m), l'Hontanar del Herrero, l'alt del Manzano, la mola Modorra,
el Castell de Cabrera i el de las Caidas del Turia. Hi ha també prou naixements
d'aigua: pou artesanal de l'alt de Barrancondo, les fonts Vieja, de l'Or, de
l'Hontanar ––responsable de donar de veure al poble––, de la Zarza, del
Rebollo, del Moral, etc. El Túria, que discorre encaixat entre espectaculars
farallons de pedra, depara interessants excursions: Fuente Cañizar, la
Juncanilla, la Caballera la Cova de las Majestades o la Tosquilla en són una
mostra. Una manera de conèixer el terme és seguir la ruta que va dissenyar el
naturalista Simó de Rojas Clemente i
Rubio (1777-1827), el fill més il·lustre del poble, que unia Titagües i
Benaixeve, o la que mena vers La Làmpara, passant pel Rincón del Tío Escribano
i l'ermita del Remei, o el GR 37 sender que recorre íntegra la comarca dels
Serrans.
Municipi ric en jaciments i
pintures rupestres de què són bona mostra les trobades al Rincón del Tio
Escribano, amb una antiguitat de 9.000 anys; també hi ha evidència de l'estada
d'ibers i romans; la partida del Castell de Cabrera té vestigis musulmans, els
quals, encara que no està documentat, serien els fundadors del lloc. Jaume I (1208-1276) va decretar, en
1240 l'adscripció dels llogarets de La Iesa, Ares i Titagües a Alpont. Entre
1230 i 1260 es va consolidar l'assentament dels cristians en detriment dels
moros. Llevat del parèntesi 1267-1347 en què pertanyé a la diòcesi de València,
sempre ha format part del bisbat de Sogorb. Es va convertir en parròquia el
1520, però seguí vinculada territorialment al terme general d'Alpont fins 1729
en què Felip V el Socarrat (1683-1746)
va declarar-la vila lliure i reial. Madoz (1806-1870), va visitar en 1842 Titagües i va trobar un poble
agrícola en què hi havia una incipient indústria: cinc teixidors de llenç, un
molí draper, una terrisseria i quatre molins fariners; hi hagué també una
important farga, que desaparegué en exhaurir-se el carbó per la tala abusiva
dels boscs. Durant les guerres carlines fou escenari cruent com tants altres
pobles valencians de l'interior.
En 1610, segons Escolano (1560-1619), tenia ja un total de 30 cases (135
habitants). La població va seguir creixent durant el segle XVII, i passà de 55
cases en 1646 als 86 contribuents en cens de Campoflorido (1667-1726) de 1712. A finals del segle XVIII, segons Cavanilles (1745-1804) , la vila tenia 225 veïns (945
habitants), mentre que el màxim de població el aconseguiria a principis del
segle XX, ja que en l'any 1900 tenia un total de 1.106 habitants. A partir dels
anys seixanta es produeix una fort emigració cap a la ciutat de València i la
seua àrea metropolitana, el que explica que l'actual població s'haja reduït a
la meitat.
L'economia és essencialment
agrícola (cereal, ametla i raïm) i ramadera (porcs, conills i aus), i es veu
completada amb una indústria, molt incipient (tallers artesanals), i un turisme
rural, en continu creixement. Té una important cooperativa vinícola que elabora
un vi blanc jove i afruitat, sota la denominació d'Alt Túria.
El típic casc urbà ha conservat
interessants edificis dels segles XVII a XIX com ara la Casa del Tío Cadenas (1614), la Casa
de los Graneros (1722), la Casa del Pilatos (1692), la Casa del
tío Jenaro (1779), la Casa Abadia (1750), l'antiga escola de xiques (1776), la Casa de
Facundo el Sastre o la Casa del tío Paco Retor (1789); també podem visitar:
- Ermita del Remei. Aixecada en el XIV i ampliada en el XVII i en el XIX per fer-la de servir de fortí pels carlistes.
- Església del Salvador. Construïda en el XVI en estil renaixentista. Conté la interessant capella del Natzarè, del XVIII.
- Ermita de Santa Bàrbara. Aixecada en el XIV sobre un edifici musulmà. Actualment és una vivenda particular.
- Molí Quemado (o de Monterde).
- Molí Portillo.
- Massada de la Mailesa.
- Monument a “Don Simón”
Per menjar: olla de poble, gaspatxo, embotits,
miques o farinetes regats amb els bons vins de l'Alt Túria i per a la
sobretaula les exquisides pastes de Titagües.
Existeix
una riquesa folklòrica local d'impressionant importància representada
essencialment per balls tradicionals i populars. Una de les peces més
significatives és la Moixiganga que només es balla a Titaigües en honor de la
Verge del Remei i a Algemesí, on li diuen muixeranga, en honor a la Mare de Déu
de la Salut. Hi ha dades que asseveren que l’origen d’aquesta dansa està en
les nostres terres i que, més tard, es va estendre a Catalunya on l’anomenen Castellers.
Antigament, se celebraven per Carnestoltes, actualment, només es ballen a les
Festes Majors, cada set anys, l'escenari és la Plaça de l'Església on
s'escenifiquen dues vegades, davant de l'Ajuntament i davant de la Parròquia.
Per a tancar l’apartat cultural cal citar la Banda de música La Lira, fundada
en 1840 i considerada la segona més antiga del País Valencià.
Per últim, parlarem de Simón de Rojas
Clemente i Rubio, nascut a Titaigües el 27 de setembre de 1777 al si d'una nombrosa i acomodada família.
Va començar la carrera eclesiàstica amb tan sols 10 anys. Al seminari va
estudiar Humanitats i Filosofia, però més atret per les ciències naturals, als
23 anys el trobem a Madrid opositant a càtedres. Paral·lelament a la seua
carrera docent dins del camp de les lletres, estudia i estableix contactes en
el món de la botànic, entre ells l'espia català Ali Bey (1767-1818) que embarca Rojas Clemente en un projecte
científic, que va resultar d'espionatge; a canvi del seu silenci Godoy (1767-1851), impulsor del projecte,
premia Rojas amb un sou i l'encàrrec de fer en el Regne de Granada una tasca
similar a la feta per Cavanilles al País Valencià. Comença ací una fructífera
carrera que li porta a viatjar arreu de l'Estat i a ocupar llocs de rellevància
en diferents jardins botànics, escriu llibres, participa en nombrosos projectes,
col·labora amb els més importants naturalistes de l'època. De coneguda
militància liberal, en 1820 és nomenat diputat a Corts en representació de
l'antic regne de València; però en 1821, afeblit per les seqüeles de la febre
groga, que havia patit anys enrere, torna a Titaigües per a restablir-se.
Durant cinc anys viu a cavall de Madrid i Titaigúes, fins el 27 de febrer de 1827
en què mor en aquesta última ciutat.
Avís: En aquest article hi ha imatges que han estat capturades a Internet. Preguem comuniquen qualsevol discrepància amb la seua publicació per a procedir a la immediata retirada de les mateixes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada