Xelva és la capital de la comarca
dels Serrans i distribueix la seua població entre el nucli urbà i els llogarets
d'Ahillas i Villar de Tejas. Compta amb un extens
terme, molt accidentat excepte en la part de la vall del riu de Xelva, principal
afluent del Túria que també travessa el terme, a l'igual que les rambles d'Alcotas i d'Archela. Orogràficament cal destacar el port de Las Granzas (1.000 m.), el Pico del Remedio (1.052), el Cerro de la Nevera (1.259 m), l'Atalaya (1.157 m), l’Aguilar (996
m), el Puntal de Tiero (980 m)
i el Puntal del Rompido (925
m). Alguns del paratges més concorreguts són: els Chorros de Barchel, Molino Puerto, Puente de Barraquena, i
l'Ermita del Remedio. Xelva
també és rica en fonts: Berra, Brugente, La Gitana, Gorgol, Gotera, Cortina i
Sabina. La "Ruta de l'Aigua" és un itinerari turístic de traçat
circular, que combina naturalesa i cultura en un agradable passeig
d'aproximadament dues hores de durada. S'inicia a la Plaça Major, guiat per
senyals i panells informatius que faciliten el seu recorregut. L'itinerari, que
discorre pels quatre barris històrics de la localitat i per paratges singulars
del riu Xelva, és una ruta de fàcil recorregut pel que és ideal per a les
excursions familiars.
|
|
Identificada amb la selva de pins dammacitana citada per Plini, té el seu origen en època àrab (Benacacira).
Malgrat tot, conserva restes de l'Edat del Bronze, iberes i romanes a la zona
de Nieva del Medio; més d'iberes
a Torrecilla i Castillejo de Alcotas i, també
romanes, la vilae rústica
de Mas de Sanxo i l'aqüeducte de Peña Cortada. Pertanyé a la taifa d'Alpont
durant el segle XI, sota el domini dels Banu Qasi. Va ser presa pel Cid
(aprox.1043-1099) l’any 1093, retornà a mans dels moros i de nou caigué en mans
cristianes el 1194. Per acord de 1229 entre Jaume I (1208-1276) i Zeit
abu Zeit (¿-1269), quedà en
mans del segon, però després de la seua conversió al cristianisme, passà al
bisbe d’Albarrasí-Sogorb. En 1261, després de la revolta mudèjar d'Al-Azraq
(1208-1276) restà en mans musulmanes fins el 1293, en què, de nou cristiana, va
ser donada a Pere Fernández d'Azagra, senyor d’Albarrasí, el qual poc després
entroncaria amb la casa dels senyors
de Xèrica per via matrimonial. El 1369 Joan Alonso de Xèrica va
expulsar els mudèjars de la vall del Toixa que es despoblà totalment, per la
qual cosa el 1370 Ventura d'Alborea, vídua de Pere de Xèrica,
atorgà nova carta de població. El senyoriu fou venut per 26.000 lliures a Pere
Ladrón de Vilanova, què a partir del 1390 seria el primer vescomte de Xelva,
per designació de Joan I (1350-1396).
El 1479 era a les mans de Giner d'Urrea, vescomte de Viota, i el 1483
mitjançant sentència de Ferran el Catòlic quedà en poder de Jaume de
Payas. El 1644 el vescomtat passà, per matrimoni, a la casa ducal de Villahermosa, que la
mantindria fins el 1815. Durant les Germanies va ser ocupada per una columna
agermanada. El plet de reincorporació a la Corona s'inicià el 1754, però sols
revertiria a aquesta el 1763, encara que el seu senyor es va reservar
determinats drets, comprats pels veïns el 1865 per 112.000 quinzets. En les
guerres carlistes estigué diverses vegades en poder del Pretendent i fou fortificada i convertida en hospital per Cabrera
(1806-1877) en 1839. Durant la Guerra Civil, entre abril i agost de 1938, Xelva fou centre de
reclutament i reorganització de tropes, la qual cosa la convertí en enllaç, des
de la reraguarda, entre la capital i el front, per la carretera d'Ademús.
Econòmicament Xelva ha sobreviscut gràcies a l'agricultura de secà, a
hores d'ara en franc retrocés; industrialment tampoc hi ha molta activitat:
alguna almàssera, alguna fàbrica de tèxtil i una pirotècnia. Els sector
comercial i serveis manté cert dinamisme gràcies a l'estatus de capital
comarcal.
Conserva Xelva un interessant casc urbà amb el barri àrab de Benacacira,
el jueu de l'Azoque i la moreria del Raval, així doncs la passejada resulta
força agradable ja que també podem trobar-nos arreu amb taulells dels segles
XVIII i XIX que ornen el poble.
L'important patrimoni xelvà es pot visitar, parcialment, recorrent la Ruta de les Tres Cultures. Els monuments i llocs més destacats en són:
- Església de Nostra Senyora dels Àngels. Aixecada entre 1626 i 1671 amb
gran cúpula, torre campanar i portalada herreriana. Un dels millors edificis
del barroc valencià. Conserva interessants obres d'art sacre i un original
rellotge en el campanar que, demés de les hores, marca el dia de la setmana i
del mes.
- Consell de la Villa. Antic ajuntament instal·lat en un casalot
del XVI
- Ermita del Remedio. Del segle XVIII, en un deliciós paratge
sobre el pic homònim.
- Ermita de la Santa Creu. Aixecada sobre una mesquita del XIV. En procés
de restauració.
- Convent de Franciscans. De 1388. Hi ha encara les coves on començaren a
viure els monjos.
- Ermites de Loreto, Sant Cristòfol, Desemparats, Soledat de Benacacira,
Montserrate, Mas de Cavallero. Dels segles XV, XVI i XVII
- Església de Sant Joan d'Ahillas.
- Església de la Verge de la Misericòrdia de Villar de Tejas
- Torrecilla. Torre àrab que es conserva en bon estat gràcies
a les intervencions que hi han fet grups de voluntaris. Va tenir prou
importància en les guerres carlistes.
- Torre del Pico del Remedio.
Probablement musulmana, refortificada en les guerres carlistes. Manté, després
d'una bona restauració, un immillorable aspecte.
- Palau vescomtal. Avui ocultat per construccions posteriors. Encara poden
observar traces del castell moro i la muralla que el voltava, sobre el que fou
aixecat.
- Aqüeducte romà Peña Cortada. D'origen romà però amb elements medievals
i, fins i tot, més moderns.
- Plaça de bous. De 1909.
- Ruta dels llavaners. S'hi conserven set llavaners, alguns encara en funcionament, que es poden visitar al llargh d'aquesta ruta.
- Font de la Gitana. Adornada amb un mural de taulell ceràmic molt
cridaner. Té un pont romà que enllaçaria amb l'aqüeducte.
- Aldees d'Ahillas, Vercuta i Villar de Tejas. Autèntics museus etnològics
on podem observar l'arquitectura rural serrana i molts dels costums dels antics
pobladors.
- Museu Forestal. Amb animals dissecats, herbari i eines dels forestals.
- S'hi
han localitzat al menys deu refugis antiaeris de la Guerra Civil. Uns s'edificaren
durant la contesa, mentre que els altres eren llocs anteriors al segle XVII que
es feren servir per a tal fi. En 2016 s'ha posat en valor el refugi trobat en
l'església dels Àngels, excavat en la roca, s'hi arriba després de baixar 49
esglaons i les seues dimensions són: 49 metres de llarg per 1,80 d'alt.
Cuina muntanyenca amb plats com el pucherico
espeso, las gachas, las migas, el gazpacho serrano i
productes de la matança es fan acompanyar amb els bons vins que sota la
denominació d'origen Alto Turia comencen a dir la seua en el panorama vinícola
valencià i estatal. La rebosteria també ens obsequia amb exquisits mossos com
els rollos de moda o las mariquitas.
|
|
Cada any, el cap de setmana més proper a Sant Antoni, s'hi celebra el
Festival de Narrativa Oral, popularment conegut com “Cuentatón”, esdeveniment
cultural de repercussió internacional en què es busca mantenir la tradició fer
històries oralment. Després de l'encesa de les fogueres a la Plaça Major
centenars de veïns recorren els barris històrics de Xelva, i a la calor de les
fogueres, escenifiqueen contes i relats que encisen grans i xicotets. Finalitzat
el recorregut del Cuentantón i el sopar popular al calor de les fogueres, s’inicia
un nou passeig pel poble, però aquet a “rempujones”, una antiga tradició en què
els veïns taponen amb els seus cossos els carrers més estrets de la vila,
ocasionant divertides situacions.
|
Treball pròpi de Praga Viquipèdia |
|
Avís:
En aquest article hi ha imatges que han estat capturades a Internet. Preguem
comuniquen qualsevol discrepància amb la seua publicació per a procedir a la
immediata retirada de les mateixes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada